'Treva' en el servei de taxis adaptats
La Plataforma d’usuaris del servei municipal de taxis adaptats, el programa Porta a Porta i l’Ajuntament de Barcelona han signat una treva després de prop de dos anys de reivindicacions. Totes dues parts diuen que aquesta tardor comença una nova fase del servei. Com a primer pas, l'Ajuntament començarà a enviar cartes als usuaris per informar-los dels acords establerts i del nou funcionament del servei. La plataforma destaca que, a partir de l'octubre, «qualsevol persona que demani un servei i no vulgui ser derivat al transport públic ordinari, el tindrà».
El segon tinent d'alcalde i responsable de l'àrea d'Acció Social i Ciutadania, Ricard Gomà, explica que la millora del servei plantejada a l'Institut Municipal de Discapacitats (IMD) i a la plataforma d'usuaris inclou diferents mesures. La primera serà «potenciar i agilitar» la recollida de les sol•licituds dels serveis amb més recursos i personal per donar una resposta clara i ràpida. Es volen solucionar, així, els problemes que tenien d'entrada els usuaris a l'hora de contactar amb la centraleta per demanar el taxi. També hi haurà un increment de recursos econòmics: inicialment es destinaran 600.000 euros i s'anirà aplicant un increment fix anual per donar resposta al fort creixement de demanda que ha suportat el programa els últims anys, en què s'ha passat de 100.000 a 300.000 viatges anuals. El tinent d'alcalde recorda que, amb la resta de grups municipals, ja es va acordar a finals de maig en una comissió d'Acció Social i Ciutadania, que es farà un estudi en profunditat per conèixer cap on va el servei i quines necessitats noves es plantegen. Gomà té molt clar que aquest programa pioner a Catalunya ha de continuar però millorat per garantir el transport a les persones amb discapacitat que tenen «dificultats especials». Tot i això, manté que és essencial garantir l'accessibilitat de la xarxa de transport públic i reconeix que encara queden punts pendents com ara les parades dels autobusos. L'Ajuntament espera que al llarg del setembre es treballi en les millores que entraran en funcionament a l'octubre.
Principi d’acord
Per la Plataforma en Defensa del Servei Porta a Porta, s'ha arribat a «un principi d'acord» amb l'Ajuntament que s'ha d'anar treballant i consolidant els mesos vinents. Com explica Pilar Guinovart, membre de la plataforma, l'enviament d'una carta en què es diu als usuaris que «si la persona, per motius personals o d'accessibilitat, no vol anar en transport públic tindrà garantit, de moment, el servei de taxi adaptat» és un pas endavant important. «S'haurà de veure com funciona», alerta Guinovart, que recorda que en altres ocasions s'han trobat «incompliments» per part de l'Ajuntament. Guinovart explica que, com si fos un protocol, s'ha establert que si els problemes són d'adaptabilitat, és a dir, que no hi hagi una accessibilitat real, un tècnic municipal estudiarà els casos per poder solucionar-los. La plataforma assegura que les dues parts volen «crear un clima de confiança, ara perdut, per cercar solucions».
La plataforma denuncia des de fa gairebé dos anys les deficiències del servei. Han posat sobre la taula problemes com ara el col•lapse continu de la centraleta, la retallada de viatges i la invitació a fer servir el servei de transport públic adaptat. En aquest temps s'han manifestat i s'han reunit amb grups municipals i representants de l'Ajuntament per trobar una solució. L'última trobada va ser a finals de juliol amb la responsable de l'IMD, Roser Torrentó.
Font: El Punt