La informació generalista de Benestar Social i Família a partir d'ara a través del telèfon 012

El Departament de Benestar Social i Família, que comptava fins ara amb un telèfon d’informació generalista del Departament (el 900 300 500, que era gratuït), ha traspassat aquest servei al telèfon 012 (que és de pagament), el telèfon d’atenció ciutadana de la Generalitat. La justificació d’aquest canvi per part de la Generalitat és que amb ‘aquesta mesura es vol facilitar l’accés dels ciutadans i ciutadanes a la informació de la Generalitat a través d’un únic telèfon de referència’, com comentaven en un comunicat, ‘així com evitar la duplicitat en la coordinació de la informació ciutadana i augmentar la qualitat de l’atenció’.

A partir d’ara qualsevol persona que vulgui fer una consulta al Departament de Benestar Social i Família podrà trucar les 24 hores del dia i set dies a la setmana. A través de l’antic número de telèfon (900 300 500), l’atenció es limitava de 8 a 20 hores de dilluns a divendres i de 9 a 14 hores els dissabtes.

Segons explicava el Departament en el seu comunicat, l’antic telèfon 900 300 500 era només un telèfon d’informació generalista, és a dir, que només oferia informació general de tràmits i serveis del Departament. Aquest telèfon no oferia informació personalitzada sobre l’estat d’expedients, que s’havia de derivar a les unitats corresponents. Per exemple, durant el mes de novembre del 2011 més del 50% de les trucades ateses feien referència a l’estat d’expedients i consulta de pagaments. El 900 300 500 no podia donar resposta a aquestes peticions, sinó que les transferia o oferia informació sobre els telèfons específics que les atenen. Aquest servei es continuarà oferint des del 012 o des del Departament a través de la centraleta, que ja incorpora opcions concretes i de transferència de trucades a extensions especialitzades d’informació.

El Departament mantindrà, però, dos números 900 per a trucades d’urgència. Es tracta del telèfon Infància Respon 900 300 777 i el d’atenció permanent a dones en situació de violència 900 900 120. Segons explicaven en el seu comunicat, ‘aquests telèfons específics i gratuïts es mantenen per atendre directament a aquests col•lectius més vulnerables i donar-los una atenció més concreta i especialitzada 24 hores al dia i els 7 dies a la setmana.

Aquest canvi suposa un estalvi de recursos econòmics al Departament, ja que el manteniment d’aquesta línia representava, segons fonts de la Generalitat, un cost aproximat d’uns 700.000 euros anuals. Segons el comunicat del Departament, ‘s’havia pogut constatar que la gratuïtat dels 900 300 500 havia derivat en un abús en el nombre de trucades i també en la utilització d’aquest número com una centraleta més, quan no era el seu objectiu’.