1er aniversari de la plataforma ciutadana 'Carrers per a tothom'

La plataforma ciutadana 'Carrers per a tothom', de la qual ECOM i altres entitats federades com ASENDI formen part, celebra el seu primer any de vida amb un acte lúdic-reivindicatiu el 12 de març a les 12h al Passeig de Gràcia de Barcelona.

La plataforma, formada per diferents entitats de persones amb diversitat funcional tant visual com física de Barcelona, convida entitats, moviments socials i ciutadania en general a un acte lúdic-reivindicatiu el dissabte 12 de març a les 12h del matí al Passeig de Gràcia de Barcelona, davant el Palau Robert -ubicació al primer enllaç a la dreta d'aquesta pàgina-.

En la celebració del seu primer any de vida, la plataforma reivindica uns carrers accessibles per a tothom i demana la coresponsabilitat del govern municipal i català en una regulació adequada dels carrers de plataforma única d'ús mixt -aquells en els quals circulen a la mateixa alçada sense cap diferenciació vehicles i vianants- amb la participació dels diferents col·lectius de persones amb discapacitat, donat que amb el seu plantejament actual posen en perill la integritat dels i les vianants de molts pobles i ciutats.

L'actual plantejament dels carrers de plataforma única d'ús mixt: una solució realment segura i accessible per a tothom?

Segons diverses normatives (com l'Ordre VIV 561/2010 i el Reial Decret 505/2007), l’objectiu inicial del disseny en plataforma única d'ús mixt dels carrers (aquells on circulen a la mateixa alçada vehicle i vianant), era garantir l’amplada mínima de pas als itineraris de vianants en zones urbanes consolidades (com els cascs antics de molts municipis) que fossin massa estretes com per fer-les accessibles amb un disseny tradicional -amb vorera, calçada i creuaments amb rampa-.

Lluny d’això, la col·locació de pilones que obliguen les persones (sobretot les usuàries de cadira de rodes) a circular per l’espai de calçada o la manca de senyalització adequada (tant vial com tàctil i cromàtica per a les persones invidents o amb baixa visió), està convertint aquest carrers en un perill per a moltes persones que, sovint, tampoc no poden diferenciar si per on transiten és un carrer peatonal o un carrer de plataforma única d'ús mixt, o ni tan sols si l'espai de vorera és un espai compartit amb el tràfic de vehicles motoritzats.

La interpretació inadequada de l’objectiu d’aquest disseny de carrer com a única eina per a pacificar el trànsit a les ciutats està fent que es construeixin o transformin en carrers de plataforma única d’ús mixt carrers que no ho requerien sota els criteris d’accessibilitat i no s’estan fent accessibles físicament els carrers que sí ho necessitaven. S'estan malbaratant recursos públics com els provinents dels fons europeus FEDER .

Actualment el disseny i la gestió d’aquests tipus de carrers és un buit legal i normatiu que està ocasionant problemàtiques tant a municipis catalans com d’arreu d’Espanya (com Sevilla o Saragossa), i tant des de diferents col·lectius i entitats com des de la plataforma ‘Carrers per a tothom’, s’insta a la seva regulació mitjançant el consens i la participació ciutadana a fi de validar la idoneïtat de les solucions per a tots els col·lectius.

Què s'ha estat fent des de 'Carrers per a tothom'?

Des de 'Carrers per a tothom', donada la manca de reposta satisfactòria incial de les diferents administracions amb competències sobre el tema, es va estar treballant en l'elaboració d'un document de propostes.

El document (que podeu descarregar al segon enllaç a la dreta d'aquesta pàgina) ha estat fruit d'una intensa feina col·laborativa durant mesos (en la qual ECOM i ASENDI han participat activament), recerques, treball de camp i deliberacions entre els diferents col·lectius, així com de la xarxa amb altres entitats, moviments socials i professionals tant de la resta de Catalunya com d'Espanya.

Les propostes que conté tenen en compte tant mesures de disseny com de mobilitat urbana, conscienciació i participació ciutadana. Tot plegat a fi de garantir uns carrers segurs i accessibles per a totes les persones, des de la perspectiva física, sensorial i cognitiva.

El 3 de desembre del 2015, el document es va presentar als responsables del Consell d’Accessibilitat de Catalunya (a petició seva i com a òrgan competent que està treballant en la redacció del nou Codi d’Accessibilitat català), on va tenir una bona acollida, i els darrers dies de l'any es va fer arribar a entitats, administracions, professionals, a les regidories d’urbanisme i mobilitat i a l’Institut Municipal de persones amb discapacitat de l’Ajuntament de Barcelona.

Aquest 18 de març se celebra una trobada entre la plataforma ciutadana 'Carrers per a tothom' i les regidores d'Urbanisme, Janet Sanz, i Drets Civils, Laia Ortiz.

Què és 'Carrers per a tothom' i per què ECOM s'hi va adherir?

'Carrers per a tothom' és una plataforma ciutadana formada per diferents entitats de persones amb i sense diversitat funcional, nascuda a Barcelona el febrer de 2015 arrel de la necessitat d'espais de diàleg i treball conjunt entre els diferents sectors de la ciutadania amb diversitat funcional i les administracions públiques i els seus equips tècnics.

La seva creació té com a detonant les obres de remodelació del Passeig de Gràcia de Barcelona, les problemàtiques d'accessibilitat derivades d'aquestes i la manca de resposta satisfactòria als col·lectius afectats per part del poders públics (municipals i autonòmics) competents en el disseny i construcció dels anomenats carrers de plataforma única d'ús mixt.

Des d'ECOM s'entén l’accessibilitat des dels valors de la diversitat humana i el disseny per a tothom, i es considera que el consens i el treball conjunt entre totes les parts implicades i la ciutadania és bàsic per a fer efectius els principis de disseny universal als nostres pobles i ciutats i als seus serveis. Per això, el 13 de març del passat 2015 es va adherir a la Plataforma 'Carrers per a Tothom' i es va sumar a la manifestació en protesta pel perill que suposen molts factors de la reforma del carril de servei del Passeig de Gràcia de Barcelona, que actualment encara circula per sobre la vorera.

Des d’ECOM considerem que malgrat els carrers de plataforma única d’ús mixt (on poden circular alhora vianants i vehicles a la mateixa alçada) són una idea recollida legalment que pot millorar en alguns casos l’accessibilitat per a moltes persones (com pot ser en els carrers de vorera estreta), si el seu disseny no és adequat i no està convenientment senyalitzat, són un risc per a la integritat de tota la ciutadania.

Actualment la plataforma 'Carrers per a tothom' es troba en actiu amb l'objectiu de ser un espai obert de deliberació, consens i treball en xarxa entre col·lectius de diferents municipis, on es puguin generar propostes de millora d'accessibilitat universal en els àmbits de l’urbanisme i la mobilitat, i es faciliti la suma i intercanvi de coneixement i experiències.