DRET A L’EDUCACIÓ I LA FORMACIÓ
L’educació inclusiva és un dret que té tothom, tal i com recull la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de la ONU, en el seu article 24, els Estats i governs han d’assegurar un sistema d'educació inclusiu a tots els nivells.
En aquesta mateixa línia, Catalunya va aprovar el Decret 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu; que té per objecte garantir que tots els centres educatius sostinguts amb fons públics dins l'àmbit de l'ensenyament no universitari siguin inclusius mitjançant l'establiment de criteris que orientin l'organització i la gestió dels centres. És molt important el desplegament d’aquest tipus de normatives, perquè és així com es podrà garantir una educació equitativa i inclusiva, que proporcioni les mateixes oportunitats per a tots i totes.
Les famílies teniu el dret d’escolaritzar els vostres fills i filles en una escola ordinària, sempre que sigui un recurs positiu pel seu desenvolupament integral. Els centres educatius han de proporcionar els recursos humans, materials i didàctics per atendre les Necessitats Educatives Especials (NEE) del seu alumnat.
L'educació inclusiva té com a finalitat proporcionar una formació comuna a tot l’alumnat i respondre a les seves necessitats, tant el que manifesta més dificultats per aprendre com el que té altes capacitats intel·lectuals.
El plantejament de l’educació inclusiva és l’atenció a la diversitat i l’aplicació d’estratègies adients, per donar resposta a les diferents necessitats, interessos, capacitats i ritmes d’aprenentatge de l’alumnat. Busca adaptar els factors que intervenen en el procés d’ensenyament i aprenentatge com el currículum, la organització dels recursos, metodologies, entre altres per impulsar el progrés i desenvolupament integral de cada infant i jove.
ESTRATÈGIES PER A LA DEFENSA DEL DRET A L’EDUCACIÓ INCLUSIVA