ECOM reivindiquem la igualtat de drets i oportunitats per als infants amb discapacitat, en el marc del Dia de la Infància

ENGUANY ES COMMEMOREN TAMBÉ ELS 30 ANYS DE LA CONVENCIÓ DELS DRETS DE L’INFANT

Avui, 20 de novembre, dia en què es commemora el Dia Mundial de la Infància, i també els 30 anys de la Convenció dels Drets de l’Infant, ECOM reivindiquem la igualtat de drets i oportunitats per als infants amb discapacitat, posant el focus en quatre drets que considerem bàsics per la seva inclusió social: el dret a decidir i participar, el dret a l’accés a serveis i suports per al foment de la seva autonomia personal, entre ells l’assistència personal, el dret a l’escola inclusiva, i el dret a l’oci inclusiu.

A Espanya, hi ha 149.695 infants amb discapacitat, dels quals el 65% (97.570) son nens i el 35% (52125) son nenes, segons les dades més recents de l’INE (2017). Pel que fa al grau de discapacitat, el 62% dels infants tenen una discapacitat d’entre el 33% i el 45%.

A mesura que els nens creixen, es van detectant les discapacitats dels infants. L’atenció primerenca dels infants amb discapacitat és essencial per al seu desenvolupament, la seva formació i millorar les seves condicions de vida, tal com senyala l’Observatori Estatal de la Discapacitat en un informe del 2008 sobre discapacitat i infància.
Tanmateix, aquestes ajudes tan sols es reben en un 57% dels casos, cosa que suposa que 1 de cada 3 infants de 0 a 5 anys amb una discapacitat no rebi cap ajuda tècnica o de suport personal.

Segons la Convenció de Drets de les Persones amb Discapacitat, de 2006, “els estats part han de reconèixer el dret de les persones amb discapacitat a l’educació. Amb la perspectiva de fer efectiu aquest dret sense discriminació i sobre la base d’igualtat d’oportunitats, els estats asseguraran un sistema inclusiu d’educació a tots els nivells així com l’ensenyança al llarg de la vida”.

A l’Estat Espanyol, han augmentat un 18,8% els alumnes matriculats en centres d’Educació Especial (EE), en els últims 10 anys. La xifra de nens i nenes amb discapacitat que estan escolaritzats aquests centres segregats segueix sent del 16,6%, vers el 83,4% que es troba en escoles ordinàries. El Comitè sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat va elaborar un informe el 2017 sobre la situació inclusiva a España, en què revelava “violacions al dret de l’educació inclusiva i de qualitat”, principalment vinculades a “la perpetuació de les característiques d’un sistema educatiu” que, deia l’informe, “continua excloent de l’educació general”.

Pel que fa a la participació a la comunitat i al dret a decidir, els infants i joves menors d’edat tenen el “dret a ser consultats sobre les situacions que els afectin i que les seves opinions es tinguin en compte”, segons recull la Convenció de Drets de l’Infant, que afegeix que “les possibilitats de participació han d’anar augmentant amb l’edat perquè els infants i joves vagin assolint maduresa”. A més, la convenció també especifica en l’article 23 que els estats part han d’assegurar que “els nens mental o físicament ‘impedits’ hauran de gaudir d’una vida plena i decent, en condicions que assegurin la seva dignitat, li permetin arribar a ésser suficient per ells mateixos i facilitar la participació activa del nen a la comunitat.

Tanmateix, per ésser suficient per ells mateixos, és a dir, tenir autonomia personal, és necessari tenir l’accés a serveis i suports, entre ells l’assistència personal, que és el servei que millorar garanteix l’autonomia de les persones. Així mateix, la Convenció de Drets dels Infants estableix “el dret a cures i a l’atenció especial que garanteixi l’educació i capacitació amb la finalitat d’ajudar a gaudir d’una vida plena”, així com també que l’autonomia personal és indispensable per a la inclusió dels nens a la comunitat i per a participar en espais amb els seus iguals.

Tots els nens i les nenes han de tenir igualtat d’oportunitats per poder compartir temps i espais amb els seus iguals, amb i sense discapacitat, i participar en el món sense discriminació. Això també inclou els espais de joc durant els moments de lleure, ja que la Convenció pels Drets dels Infants reconeix el dret al joc, al descans i a les activitats recreatives i culturals.

Després de més de tretze anys de vigència de la Convenció dels Drets de les Persones amb Discapacitat, és evident que per a protegir tots aquests drets que tenen reconegudes les persones amb discapacitat, inclosos els infants, no és suficient el reconeixement legislatiu, sinó que calen recursos i voluntat per impulsar polítiques públiques que assegurin l’atenció integral per atendre les necessitats de les persones amb discapacitat, inclosos els infants, en tots els àmbits.

Avui Dia Mundial de la Infància, des d’ECOM instem les diferents administracions a adequar totes les polítiques públiques al que estableix la Convenció dels Drets de les Persones amb Discapacitat per fer efectiva la igualtat de drets i oportunitats de les persones amb discapacitat, i en concret la dels infants.