Impuls a la digitalització en la cogestió del servei d’Assistència Personal
El servei d’Assistència Personal que ECOM cogestiona amb les persones usuàries, fa ja prop de setze anys, està fent un pas endavant avançant en la digitalització del servei, gràcies al projecte ‘Impuls a la digitalització en la cogestió del servei d’Assistència Personal’, que subvenciona l’Ajuntament de Barcelona a través de la convocatòria per a la reactivació i l’enfortiment de l’economia social i solidària i el desenvolupament de projectes que executen l’estratègia #ESSBCN2030.
L’objectiu d’aquest projecte és impulsar l’ús d’eines digitals en la cogestió del servei entre ECOM i les persones usuàries d’assistència personal, així com amb la relació amb les assistents personals que presten el servei i/o les possibles candidates a prestar-lo, per millorar l’eficàcia del servei, optimitzar la gestió i agilitzar el fluxe d’informació, de manera que permeti enfortir i consolidar el model de cogestió que de manera permanent s’està construint i millorant entre les persones usuàries i el personal tècnic d’ECOM.
Cal tenir en compte que la digitalització d’aquest servei és tot un repte donat que bona part de les persones usuàries i les persones treballadores que presten el servei d’assistència personal tenen necessitats d’alfabetització digital i requereixen un acompanyament i formació per incorporar a la seva activitat habitual vinculada a la cogestió del servei noves maneres de fer, tant pel que fa a ús de noves eines com a noves metodologies.
Proves pilot per al registre digital de la jornada laboral i pel seguiment de la borsa d’hores
Donada la dificultat que suposa dur a terme un procés de digitalització amb persones que tenen poc incorporades en el seu dia l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació, dins el projecte s’han plantejat dues proves pilot, amb grups reduïts de persones usuàries del servei i assistents personals, per experimentar i provar abans de fer una implantació definitiva.
En total hi estan participant 10 persones (entre elles tres dones amb discapacitat física i/o orgànica), que s’han prestat voluntàriament a testar noves eines informàtiques i fer servir nous canals de comunicació, que han de suposar un canvi de cultura en la cogestió del servei i un avenç cap a la digitalització.
Les proves pilot que s’estan fent són en referència als processos de registre digital de la jornada laboral de les assistents personals i al seguiment de la borsa anual d’hores de servei que se li assigna a cada persona usuària.
La durada prevista d’aquestes experiències pilot és de 3 mesos i aniran acompanyades d'altres accions formatives (com, per exemple, una càpsula on s’explica l’ús de les noves eines digitals) i de la creació de material didàctic (com exemple, les infografies que s’han fet sobre el registre de jornada i sobre la borsa d’hores).