La Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva a Catalunya denuncia l’apatia del departament d’Educació en el desplegament del model d’escola inclusiva
La plataforma, de la qual formem part ECOM, es pronuncia una setmana després de la presentació de l’informe “L’educació inclusiva a Catalunya", elaborat pel Síndic de Greuges de Catalunya, on assenyala els principals obstacles que impedeixen el desenvolupament complet del decret 150/2017, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, aprovat fa quatre anys
“Conseller, volem parlar amb vostè”. Aquest és el missatge que fa arribar la Plataforma per una Escola Inclusiva de Catalunya al conseller d’Educació, Josep Gonzàlez Cambray, en un comunicat de premsa. Les famílies, professionals de l’educació i més d’una vintena d’entitats, entre les quals hi ha ECOM, que conformen la plataforma, denuncien una apatia total pel que fa al desplegament del model d’escola inclusiva. I emplacen de manera urgent a treballar plegats i en una mateixa direcció per fer efectiu una regulació i posada en marxa del decret 150/2017.
Després que el Síndic de Greuges hagi publicat l'informe sobre educació inclusiva en el territori, la plataforma es posa les mans al cap enfront de la deixadesa por l'aposta d'aquest model. El nombre d'escolaritzacions en els centres d'educació especial ha anat a l'alça en els últims anys, en concret més de mil en quatre anys. No obstant això, encara que el decret 150/2017 estableix el progressiu tancament i transformació d'aquests centres, en els quatre anys que fa que es va aprovar el decret no s'han vist avanços significatius en el seu desplegament. Un procés que, a més, ha de fer-se vetllant pels drets dels alumnes afectats, amb la mirada en una educació de qualitat, i en els drets laborals dels professionals que en formen part.
Per aquest motiu, el Síndic de Greuges de Catalunya reiterava la setmana passada la necessitat d'actuar davant aquesta situació i, a més, presentava un informe en què identificava fins a 12 obstacles estructurals en la implementació del model d'educació inclusiva i feia 17 recomanacions, que demanava al Departament estudiar amb cura per donar suport a una educació inclusiva de qualitat i que respecti els drets de tota la societat catalana.
En aquest sentit, la Plataforma Ciutadana por una Escola Inclusiva a Catalunya ha donat suport a aquesta recomanació del Síndic d'activar un pla per a la progressiva desaparició i/o transformació dels centres d'educació especial, i ha cridat a posar sobre debat públic l'educació inclusiva. A més, també ha recordat que la responsabilitat recau en tots nosaltres, perquè el futur dels nens, nenes i adolescents depèn d'una educació integra i accessible que no es pot deixar en mans de l'atzar.