ECOM reivindica la incorporació de l'accessibilitat i de la mirada dels infants i famílies amb discapacitat a les transformacions urbanes orientades a recuperar el joc a l’espai públic i als patis escolars

Ho farà a través del projecte Ciutat Viva, que enguany oferirà durant el mes de novembre dos webinars i una sessió de treball  per reflexionar vers el concepte de "Ciutats jugables i coeducadores" i la importància d'incloure els valors de la diversitat i la perspectiva de gènere interseccional a les actuacions que es facin per impulsar nous espais de joc. Per poder assistir, cal inscriure's prèviament a través d'aquest formulari.

La densificació de les ciutats i el repartiment desigual de l'espai públic (molt espai als carrers per als cotxes i poc per als vianants i el gaudi del veïnat), ha comportat que a molts municipis es pateixi d’un dèficit de joc i activitat física a l’aire lliure.

Això, sumat a una visió adultocèntrica de l'urbanisme a les ciutats (que ha provocat que s'hagin estat obviant les necessitats dels infants i les seves cures, en especial dels infants i famílies amb discapacitat), ha fet que institucions públiques (com és el cas de l’Ajuntament de Barcelona i l'Institut d'infància i adolescència del IERMB) hagin volgut situar el joc com a matèria de política pública per a tota la ciutadania pels beneficis col·lectius que aporta, sobretot en termes de salut i vida comunitària. Posant èmfasi en els drets dels infants i adolescents, i amb l'objectiu d'ampliar i diversificar les oportunitats de joc i trobada a l'espai públic.

Aquesta transformació social i urbana ja s'està duent a terme actualment en ciutats com Barcelona, en part per diverses famílies amb nens o nenes amb discapacitat. I des d’ECOM volem contribuir a aquesta reivindicació de les famílies, per tal d'incloure l'accessibilitat, la perspectiva de gènere de manera interseccional i les necessitats de nens, joves i famílies amb discapacitat, i amb l'objectiu de construir ciutats més justes i igualitàries per a tothom.

Per això, per a fer visible i abordar aquestes necessitats no cobertes a l'hora de construir una ciutat jugable i coeducadora, i també per a generar un espai de trobada i connexió de les iniciatives que estan impulsant en aquesta direcció les famílies i les entitats en diferents municipis, ECOM organitza la segona edició del cicle virtual Ciutat Viva. Aquesta iniciativa, que organitzem en el marc del Dia Mundial de les Ciutats que se celebra el 31 d'octubre, servirà per a compartir què s'està fent i què es pot fer perquè aquestes transformacions urbanes siguin inclusives per a tothom, promoguin la igualtat de gènere i posin en valor la diversitat.

Aquestes activitats s'emmarquen dins del projecte d'ECOM "Ciutat Viva", que compta amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona i que té per objectiu promoure la participació ciutadana de dones i col·lectius que sofreixen discriminació múltiple en l'impuls d'iniciatives de transformació urbana, per a avançar cap a ciutats socialment més justes, sostenibles i igualitàries de manera equitativa en tots els territoris.

Com a exemple pròxim, la ciutat de Barcelona compta amb el Pla de joc en l'espai públic (2020-2030) i el Pla Estratègic Barcelona Ciutat Educadora (PEBCE): horitzó 2019-2023, que combina actuacions urbanes en l'espai públic i als patis escolars. En aquest sentit, la ciutat pretén ampliar i diversificar les oportunitats de joc i l'activitat física en l'espai públic, a partir de conèixer i millorar tant la infraestructura lúdica com els usos lúdics. En aquest sentit, recentment el municipal denunciava que dels 856 espais de joc infantils a Barcelona, només 180 són accessibles i 10 estan adaptats per nens amb discapacitat, i reclamava una àrea de joc infantil accessible a cada barri.

El cicle virtual Ciutat Viva, dos webinars i una sessió de treball per avançar cap a ciutats jugables i coeducadores

El primer webinar “Com promoure ciutats jugables i coeducadores tenint en compte la discapacitat”, serà el 3 de novembre de 17:30 a 19:30 hores, i tractarà sobre com impulsar transformacions urbanes des dels barris i/o municipis perquè l'espai públic esdevingui punt de trobada on promoure el joc i la coeducació de manera inclusiva, tot fomentant l’autonomia personal  i garantint l'accessibilitat. Per al webinar es comptarà amb la col·laboració de l’Institut Infància i Adolescència del IERMB i  l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat de l'Ajuntament de Barcelona.

El segon webinar ,“Com fer dels patis escolars un espai coeducatiu i inclusiu des de la perspectiva de la discapacitat”, s’organitzarà el 10 de novembre amb l’objectiu de reflexionar vers aquests espais de l'entorn educatiu i quines són les seves potencialitats i reptes per a que realment promoguin la inclusió i la igualtat de gènere, i puguin esdevenir també espais de joc oberts a la ciutadania. En aquest webinar es comptarà amb la participació de l’entitat Equal Saree.

Pel que fa a la sessió de treball “Avancem plegades per unes ciutats jugables, inclusives i coeducadores”, que es farà el dia 17 de novembre, es posaran en comú materials, estratègies i iniciatives per promoure una ciutat jugable i coeducadora. Amb aquesta sessió, des d’ECOM, volem reunir i posar en valor aquells moviments que ja estan en marxa per tal de crear una xarxa i poder treballar de manera conjunta per avançar cap a unes ciutats més jugables i coeducadores que tinguin en compte als infants i famílies amb discapacitat.

Aquestes sessions van dirigides a famílies amb infants amb discapacitat i, especialment, a mares d’infants amb discapacitat o mares amb discapacitat que tenen fills o filles. D’altra banda, els dos primers webinars també poden ser d’interès per a professionals tècnics d’institucions o ajuntaments municipals que vulguin conèixer com tenir en compte la diversitat i la igualtat de gènere de manera interseccional a l’hora d’implementar ciutats jugables coeducadores  o patis escolars més inclusius i igualitaris.

Consulta el programa del cicle Ciutat Viva

Inscriu-te al cicle sencer o alguna de les sessions programades: Formulari d'inscripció