ECOM posa el focus en l’assistència personal, en les aportacions que ha fet a l’Avantprojecte de Llei pel qual es modifica la LAPAD

La Ley 39/2006 de Promoción de la Autonomía Personal y Atención a las personas en situación de dependència (LAPAD) es troba actualment en procés de modificació

Des del Consejo Territorial de Servicios Sociales y del Sistema para la Autonomía y Atención a la Dependencia, adscrit al Ministerio de Derechos Sociales y Agenda 2030, s'està actualment impulsant un procés de modificació de La Ley 39/2006, de 14 de diciembre, de Promoción de la Autonomía Personal y Atención a las personas en situación de dependencia, per, segons manifesta, assegurar l’aplicabilitat justa del Sistema, adoptant uns criteris mínims per tot l’àmbit nacional en el desenvolupament d’aquesta.

La finalitat d'aquesta reforma, segons explica el Govern espanyol, és introduir mesures perquè les prestacions del Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència siguin en concordança a les circumstàncies, preferències i voluntat de cada persona en situació de dependència en el disseny, planificació i seguiment de les seves intervencions, de forma que es presti una atenció centrada en la persona.

ECOM, com a màxim representant de les entitats i les persones amb discapacitat física i/o orgànica de Catalunya, hem fet aportacions a aquest Anteproyecto de Ley por el cual se modifica la Ley 39/2006 de 14 de diciembre, de Promoción de la Autonomía Personal y Atención a las Personas en Situación de Dependencia, i hem posat sobretot el focus en tot allò que té relació amb la figura de l’assistència personal i el seu desplegament, per ser com és el suport que millor garanteix l’autonomia personal i la vida independent dins la comunitat de les persones amb discapacitat física i/o orgànica.

Podeu llegir el document sencer d’aportacions que hem fet des d’ECOM a aquest Avantprojecte en aquest enllaç.

Síntesi de les aportacions d’ECOM a l’Avantprojecte en relació a l’assistència personal

Per la importància que l’assistència personal té per al col·lectiu de persones amb discapacitat física i/o orgànica, ECOM, en relació a aquest Avantprojecte pel qual s’ha de modificar la LAPAD, hem demanat que:

  • En la definició del servei d’assistència personal s’incloguin els termes derivats d’aquesta i del model que el sustenta: autodeterminació, autogestió, projecte de vida independent.
  • Que els acords que es determinin des del Consejo Territorial del SAAD en el que s’establiran les condicions especifiques d’accés al servei d’assistència personal, així com la definició i concepció de l’assistència personal es garanteixi que s’acompleix, per una banda, el que determina la Convenció dels Drets de les Persones amb Discapacitat de l’ONU, especialment l’article 19; i, per l’altra, que es garanteixi el dret a la participación en primera persona de les persones amb discapacitat, les seves famílies i les organitzacions representatives de la discapacitat en els termes que estableixen les lleis i altres disposicions normatives en l’elaboració, execució, seguiment i avaluació de les polítiques oficials.
  • Davant la possibilitat de contractació d’un servei d’assistència personal, es garanteixi el dret de la persona a decidir quina entitat li dona suport en la cogestió del seu servei d’assistència personal.
  • Des del Consejo Territorial del SAAD s’estableixin els requisits d’acreditació i/o homologació de les entitats prestadores del servei d’assistència personal, que garanteixin els següents aspectes:
    • Dret de la persona amb discapacitat a escollir i/o proposar al/a la seu/va assistent/a personal.
    • Dret a gestionar tots els aspectes que tenen a veure amb el seu servei d’assistència personal (assistents personals, horaris, funcions, nombre d’assistents/es personals contractats/es…).
  • La prestació económica d’assistència personal pugui garantir-se a través d’una prestació econòmica vinculada a un servei d’assistència personal però també, a través de la contractació directa entre la persona usuària i el/la assistent/a personal.
  • S’augmenti i es garanteixi un pressupost i finançament adequat per donar un impuls definitiu a l’assistència personal, per ser un dels recursos que millor fomenten l’autonomia personal i la vida independent, així com el compliment de la Convenció de l’ONU, i en concret de l’article 19.
  • En quant a l’exigència formativa del personal d’assistència personal:
    • que la formació estigui aliniada amb la proposta establerta pel CERMI, i consensuada el moviment associatiu de la discapacitat i amb experiència pràctica en el desenvolupament de l’assistència personal, que es fonamenta en una formació de 50 hores, on es doni prioritat als conceptes relatius a la filosofia de vida independent.
    • es revisi l’Acord sobre criteris comuns d’acreditació i qualitat dels centres i serveis del SAAD, del 28 de juny de 2022, ja que, en un paràgraf del document apareix l’assistència personal com un dels perfils professionals als quals se’ls aplica l’exigència formativa de la qualificació i habilitació professional del personal auxiliar d’atenció a les persones en situació de dependència.