Quins aspectes hem de tenir en compte a l’hora d’escollir l’escola pel nostre fill o filla?

Hi ha bastants factors que s’haurien de valorar a l’hora d’escollir l’escola on anirà el vostre fill o filla. A continuació trobareu un recull de propostes que us poden ajudar en el procés de selecció:

  1. Visitar el web de les escoles del vostre interès: mireu tota la informació que es proporciona en el web i especialment en el Projecte Educatiu de Centre. En aquest document trobareu tot d’informació relacionada amb l’organització de l’escola, els objectius que es marquen, la metodologia didàctica que apliquen, entre altres. Aquesta indagació us pot facilitar fer un recull de tots aquells aspectes (dubtes, inquietuds...) que voldríeu aclarir el dia que assistiu a les jornades de portes obertes. El més òptim és assegurar que la inclusió escolar és un valor intrínsec i que impregna en totes les activitats que s’organitzen des del centre educatiu.

  2. Assistir a les jornades de portes obertes: estigueu atents i atentes de quins són els dies i els horaris concertats d’aquelles escoles, que voldreu assistir a les seves jornades de portes obertes. Aneu-hi amb la predisposició d’observar com funciona l’escola, quina metodologia utilitzen, com es treballa a l’aula, quines mesures tenen per atendre la diversitat, com són les instal·lacions, entre altres. És l’espai on podreu preguntar allò que us interessa saber, no tingueu prejudicis a l’hora de preguntar perquè necessiteu prendre una decisió important, com és l’educació dels vostres fills i filles. 

  3. Demanar una visita personalitzada: si no heu tingut suficient amb la jornada de portes obertes i us han quedat temes per conèixer o preguntar, no dubteu en dirigir-vos a l’equip de direcció del centre i demanar de fer una visita extraordinària. Si és en horari lectiu millor, perquè així podreu comprovar com és la dinàmica de l’escola. En aquest espai podreu parlar de qüestions específiques que us interessin. Per això, intenteu aclarir tots els dubtes en relació a les necessitats dels vostres fills i filles: quins suports tenen per l'alumnat amb necessitats educatives específiques, si realitzen els Plans Individualitzats, com treballen la inclusió a l’aula, entre altres. Tingueu en compte també els aspectes que a priori semblen trivials, però que a llarg termini no ho són. Indagueu també com s’organitza el menjador, al ser un temps d’horari no lectiu, normalment es contracte una empresa externa que s’ocupa de proveir aquest servei. Encara que no ho sembli, aquest espai també és educatiu i és de gran importància conèixer la filosofia i el com es treballa en aquest espai. Un altre aspecte a considerar són les sortides escolars (excursions, colònies...), pregunteu si es té en compte les necessitats especials dels nens i nenes amb discapacitat física i com li donen resposta a aquesta realitat. Una altre factor a tenir en compte són les extraescolars, tot i no formar part de l’horari lectiu, segueix sent un espai molt enriquidor a nivell educatiu i lúdic. Per això,  és molt important que les extraescolars siguin inclusives i adaptades a les necessitats dels nens i nenes amb discapacitat. Si en aquest centre s’ofereix l’acollida, tant pel matí o per les tardes, també és important garantir que es fa des d’un plantejament  de la inclusió i atenció a la diversitat.

  4. Parlar amb famílies usuàries del centre (si és possible): qui millor que una mare o un pare amb una casuística semblant a la vostra per explicar-vos el funcionament de l’escola i tots aquells aspectes del vostre interès. Tenir un fill o filla amb discapacitat requereix d’una comunicació constant i fluida entre la família i el centre. Per tant, no dubteu en preguntar a les famílies usuàries del centre quines sensacions tenen respecte a aquest tema.

  5. Conciliació a tots els nivells: és important pensar en les necessitats que teniu respecte a la vostra organització familiar i laboral. Tingueu en compte aspectes com l’horari escolar, la distància del vostre domicili a l’escola, si podreu comptar amb transport escolar adaptat, si es pot pactar horari flexible per les possibles visites hospitalàries, si teniu altres fills i filles que van a una altra escola i necessiten que els acompanyeu, etc.