Servei de valoració de la dependència
Descripció:
El reconeixement oficial de la situació de dependència en algun dels graus establerts és un requisit bàsic per accedir a les prestacions econòmiques i de serveis socials reconegudes per la Llei 39/2006, de promoció de l'autonomia personal i atenció a la dependència. En aquest sentit, la Llei reconeix els següents graus que queden coberts per l'esmentada Llei:
- Grau I. Dependència moderada (De vint-i-cinc a quaranta-nou punts al BVD).
- Grau II. Dependència severa (De cinquanta a setanta-quatre punts al BVD).
- Grau III. Gran dependència (Igual o major a setanta-cinc punts al BVD).
El barem de valoració de la dependència (BVD) és l'instrument que fa servir el col·lectiu de professionals acreditats per determinar les situacions de dependència moderada, severa i gran.
Qui fa les valoracions de la dependència són els Serveis de valoració de la dependència (SEVAD). Són un total de vint-i-tres equips distribuïts per tot el territori.
Després de l'elaboració de l'informe de valoració del SEVAD, el Servei d'atenció a les persones dels Serveis Territorials del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies (i a la ciutat de Barcelona, el Consorci de Serveis Socials, per delegació de la cap d'Atenció a les persones del Barcelonès) emet la resolució.
Un cop s'ha reconegut la situació de dependència, per resoldre quins dels ajuts i serveis previstos s'ajusten millor a les necessitats de la persona amb dependència, els serveis socials públics dissenyen el Programa individual d'atenció (PIA).
Qui hi pot accedir:
- Persones que es troben en situació de dependència.
- Residir al territori espanyol i haver-ho fet com a mínim durant cinc anys. Dos dels cinc anys de residència al territori espanyol hauran de ser immediatament anteriors a la data de presentació de la sol·licitud.
Contacte:
Per la valoració de la dependència: Cal presentar presencialment la sol·licitud de reconeixement de la situació de dependència emplenada i signada per la persona sol·licitant o pel representant legal de la persona beneficiària, juntament amb la documentació corresponent a les oficines dels serveis socials bàsics dels ajuntaments o dels consells comarcals i a les àrees bàsiques de salut (centres d'atenció primària). Les persones ingressades en un centre es poden adreçar a la direcció o al servei de treball social del mateix centre.