Fórmules genèriques per reclamar la vulneració d’un dret
1) Presenteu sempre per escrit la queixa, la denúncia o la reclamació. I escriviu de manera molt clara i sintètica:
-
l’acció o el fet que voleu denunciar, allò que reclameu. És important que detalleu al màxim els fets (lloc, hora, persones presents, frases, etc.). En aquest procés també es recomana que us assessoreu per part de l’associació a la què pertanyeu o organismes especialitzats, per tal que revisin el cas i puguin indicar què es pot reclamar.
-
la normativa que protegeix el dret que us ha estat vulnerat (si no la coneixeu, hi ha entitats que us poden ajudar).
-
detalleu totes les vostres dades de contacte possibles i que estiguin actualitzades: nom i cognoms, DNI/NIE, domicili a efectes de notificacions, correu electrònic, mòbil i telèfon fix, en cas de tenir-ne.
2) Presenteu a l’organisme el full original, i demaneu que en segellin una còpia conforme s’ha registrat.
3) És important que comenceu per contactar amb la persona responsable i, si no en rebeu la resposta adequada, contacteu amb les persones que estan per sobre d’aquest responsable. Informeu-vos de si l’organisme que ha vulnerat el dret del vostre fill o filla té recursos específics per rebre una reclamació. Són els que hauríeu d’utilitzar.
4) Si sou socis o sòcies d’alguna associació, és recomanable que li escrigueu la vostra versió dels fets. Aquesta entitat us podria ajudar recolzar la reclamació.
5) Podeu enviar la reclamació als mitjans de comunicació. N’hi ha que estan especialitzats en el sector de la discapacitat. També podeu utilitzar les xarxes socials, sempre i quan hàgiu primer realitzat els passos previs, podent acreditar que efectivament els fets han passat (tenir la reclamació prèvia), per tal d’evitar possibles problemes d’injúries o calúmnies.
6) Existeix l’opció d’accedir als recursos judicials per a la defensa dels drets. Tot i que en la majoria dels casos, l’empresa/entitat ho solucionarà directament o bé s’anirà a mediació. També volem destacar l’existència d’una Fiscalia especialitzada en la protecció de les persones amb discapacitat.
7) Finalment, és molt important fer un seguiment de la queixa, la denúncia o la reclamació que heu presentat. És necessari preguntar a l’organisme corresponent en quin punt es troba el vostre expedient. Tingueu sempre a punt tota la documentació junta. En el moment de presentar la denúncia/queixa, és important que us informeu com funcionarà el procediment: quins seran els següents passos, per quin mitjà sereu informats/ades, quins terminis tenen per donar resposta, etc. Això facilitarà que el seguiment sigui més efectiu i evitarà perdre l’oportunitat d’anar per via judicial, si s’escau.