Formació professional: adaptacions per a l’alumnat amb necessitats educatives especials

El Decret 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu, determina les següents actuacions respecte a l’escolarització de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu en els estudis relacionats amb la formació professional: 

  • L'oferta de formació professional del sistema educatiu preveu les adaptacions curriculars, per a alumnes amb discapacitat lleu, moderada o amb trastorns mentals. En el Decret s’esmenta que, es recolliran en un Pla de Suport Individualitzat, o en un document anàleg, les accions específiques adreçades a la flexibilització dels continguts i la posada a disposició de l'alumne/a d'adaptacions i suports a fi de facilitar l'accés a l'aprenentatge i la participació, en els casos següents: 

  1. Sempre que l'alumne/a ocupi una plaça de reserva i així ho requereixi. 
  2. Sempre que l'alumne/a tingui un certificat de discapacitat i requereixi el Pla de suport individualitzat. 

D'acord amb la Resolució de 26 d’abril de 2018, de la Direcció General d’Educació Infantil i Primària, els Equips d’Assessorament i Orientació Psicopedagògic (EAP), elaboren l’Informe d’escolarització de l’alumne/a en la formació professional i en els programes professionalitzadors (Annex 3) en el cas d'alumnat amb informe de Necessitats Específiques de Suport Educatiu associat a Necessitats Educatives Especials a la postobligatòria, i el tramita als Serveis Territorials o, si escau, al Consorci d’Educació de Barcelona per tal que s'emeti la resolució adreçada al centre educatiu on l'alumne/a es matricula.  

 Les adaptacions que es realitzen en els cicles formatius inclouen: criteris d'avaluació, durada i en casos excepcionals, supressió d'alguna matèria. No s'adapten els objectius o continguts fonamentals, perquè no afectin al currículum ni a les habilitats competencials que l'alumnat ha d'haver adquirit en acabar el cicle. Tot i que es poden acreditar, en cas de no consecució de tot el cicle, les unitats de competència corresponents.