Oberta la consulta pública pel decret de l’assistència personal a Catalunya

Des d’ahir i fins el 31 d’octubre, la ciutadania i les organitzacions podem fer aportacions al projecte de decret que pretén regular la prestació d’assistència personal en el marc del catàleg de prestacions i serveis d’atenció a la dependència per les persones residents a Catalunya.

Des d’ECOM, després de més d’una dècada treballant per l’impuls de l’assistència personal per a les persones amb discapacitat física a Catalunya, celebrem l’arribada d’aquest decret perquè facilitarà l’accés a un recurs que és clau pel foment de l’autonomia personal i per poder afavorir que les persones que ho desitgin puguin seguir residint en el seu entorn i domicili.

Aquest decret té per objecte regular la prestació econòmica de l'assistència personal a Catalunya, recollint les necessitats detectades a partir del projecte pilot d'assistència personal que el Departament de TASiF ha portat a terme amb ECOM des de 2007. 

Esperem que el decret que finalment s’aprovi permeti avançar de manera definitiva en la plena garantia del dret a la vida independent de les persones amb discapacitat, d’acord al que estableix la Convenció dels Drets de les Persones amb Discapacitat, aprovada per l’ONU el 2006, un dret que ECOM venim defensant des de fa molts anys per a les persones amb discapacitat física.

Qui, com i fins quan es pot participar en la consulta?

La consulta, que es va obrir ahir i romandrà oberta fins el 31 d’octubre és oberta a la participació de tota la ciutadania i les organitzacions de Catalunya. És d’especial interès la participació de les entitats i associacions que som representatives de les persones amb discapacitat, com és el cas d’ECOM i les nostres entitats federades, així com de les pròpies persones amb discapacitat. 

La participació es fa a través del portal web Participa de la Generalitat de CatalunyaPer poder-ho fer cal estar registrat. Si no ho esteu, podeu fer-ho aquí: https://participa.gencat.cat/users/sign_up

Un cop registrats, podeu fer les vostres aportacions en aquesta pàgina: https://participa.gencat.cat/processes/assistentpersonal/f/2956/proposals/new

Pel que fa a les aportacions, segons s’indica en la pàgina del portal Participa on es descriu la consulta, l’objectiu de la consulta és obtenir informació i conèixer l’opinió sobre els següents aspectes:

1/ quins han de ser els col·lectius amb situació de dependència en els quals ha d’incidir la prestació econòmica d’assistent personal.

2/ Com s’ha d’establir la intensitat i import de la prestació per donar resposta a les necessitats de les persones i alhora sigui sostenible econòmicament per l’Administració Pública.

3/ Com ha de ser la formació que ha de tenir l’assistent personal, la seva intensitat, els continguts que hauria de tenir, la necessitat d’adaptar-la depenent del tipus de diversitat funcional de les persones.

4/ Si la priorització d’aquest tipus de prestació tindrà un efecte real en la reducció del nombre de persones amb dependència i diversitat funcional que es troben en centres residencials.

La regulació de l’assistència personal a Catalunya

Actualment, a Catalunya es disposa de normativa específica que regula les prestacions i el col·lectiu de professionals de l’assistència personal (Ordre ASC/471/2010, de 28 de setembre, per la qual es regulen les prestacions i els i les professionals de l'assistència personal a Catalunya). No obstant això, la voluntat manifesta del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies és complementar el que estableix la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció i atenció a les persones en situació de dependència, per aportar-hi valor afegit i complir la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat (ONU). És per aquest motiu, segons afirma el departament, i atenent a les necessitats d’aquestes persones, que s’ha pres la decisió de revisar l’Ordre ASC/471/2010 i publicar un nou decret.

Hores d’ara, a Catalunya com a la resta de l’Estat espanyol, la figura de l’assistent personal està infrautilitzada i representa molt menys de l’1% del total de prestacions o serveis del catàleg de la dependència.