ECOM presenta esmenes al Projecte de Decret del Codi d'accessibilitat durant el període d'exposició pública

Les esmenes estan orientades a alinear el codi amb la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat en les qüestions que afecten les persones amb discapacitat física

ECOM vam presentar esmenes al Projecte de Decret, pel qual s'aprova el Codi d'accessibilitat de Catalunya, durant el període d'exposició pública. Aquestes esmenes van orientades a alinear el futur codi amb la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de l'ONU, un tractat internacional d'obligat compliment que té com a propòsit "promoure, protegir i assegurar el gaudi ple i en condicions d'igualtat de tots els drets humans i de les llibertats fonamentals de totes les persones amb discapacitat, i promoure el respecte a la seva dignitat inherent".

És per això que ECOM, com a entitat de referència en la defensa de l'exercici de drets de les persones amb discapacitat física a Catalunya, ha estat treballant activament en els processos establerts de participació ciutadana per la elaboració d'aquesta normativa (al igual que també va fer en la confecció de la Llei aprovada el 2014), promovent en tot moment un diàleg obert i proactiu amb les administracions públiques i els diferents agents implicats per intentar garantir al màxim la igualtat d'oportunitats del col·lectiu.

Al document d'esmenes presentat durant el període d'informació pública, que es va modificar per l'estat d'alarma per la pandèmia de la COVID-19 ECOM, insisteix precisament en la necessitat de replantejar diferents parts de l'articulat perquè continuen entrant en contradicció amb normes d'obligat compliment de rang superior estatals o existents d'àmbit català més favorables a la garantia de drets del col·lectiu. En aquesta línea, ECOM mostra especial preocupació per la incorporació de criteris d'exclusió que fan que un entorn, servei, o producte no hagi de ser accessible, xocant frontalment de manera directa amb la Observació general núm. 2 del Comitè sobre els drets de les persones amb discapacitat de la ONU. Per ECOM, aquests punts del Decret  es basen en prejudicis i estereotips negatius de les persones amb discapacitat, ja que no es percep la persona amb discapacitat com un membre actiu de la societat i es perpetua una visió paternalista del col·lectiu.

ECOM valora l'esforç que s'ha fet tant des dels diferents col•lectius de la discapacitat com des de l’Administració per elaborar aquest Codi. Però considera que el Decret  manté encara una estructura massa complexa que cal millorar: la barreja de temes en diversos capítols i el redactat d'alguns articles, generen dubtes interpretatius que dificulten la seva aplicació real de manera alineada amb la Convenció. Per tant, des de d’ECOM  considerem que seria positiva una revisió de la estructura del Decret i el redactat d'alguns punts, per tal que qui hagi de fer servir la norma pugui cercar amb facilitat i claredat la informació que necessita i sigui més senzilla la seva aplicació en el dia a dia.

En aquest sentit, i com a exemple, l'ús excessiu de conceptes com "ajustos raonables", "practicable" o "usable", deixa un marge interpretatiu massa gran d'aquests termes (alguns fins i tot no definits ni al glossari final), fet que ECOM considera que pot arribar a ser negatiu en l'assoliment  real de l'accessibilitat universal. En la mateixa línia, els terminis que s'estableixen en els diferents supòsits d'aquest Decret per fer les actuacions d'accessibilitat estan dispersos al llarg del redactat - de gairebé 500 pàgines- i són poc visibles tenint en compte la seva rellevància.

Així mateix, també preocupa que les mesures de control siguin realment efectives tal i com estan plantejades,  perquè malauradament en massa ocasions ens trobem amb actuacions, obres i serveis (fins i tot de nova creació) que incompleixen el marc normatiu d'accessibilitat i queden impugnes davant la llei o no es resolen. Això fa que recaigui moltes vegades l'impuls i  el cost de les adaptacions en les pròpies persones amb discapacitat, empitjorant així el seu greuge compartiu de cost de vida i posant a la persona amb discapacitat com a única responsable de la execució de les actuacions d'accessibilitat quan la Convenció és clara amb les responsabilitats dels poders públics.

Amb les seves esmenes i propostes, ECOM insta a que l'accessibilitat es tracti a tot el text normatiu des dels valors de l'autonomia personal i de forma transversal i integral, tenint en compte totes les baules de la cadena que la fan possible, les desigualtats territorials existents en aquesta matèria i  les diferents etapes de la vida de les persones amb discapacitat (amb especial incís en la infància), on ha de ser-hi present per garantir una igualtat d'oportunitats real.

Tanmateix, ECOM vol posar en valor la elaboració col·laborativa del document d'esmenes, agraint especialment el seu esforç i dedicació altruista a les entitats federades, a aquelles amb les que es treballa en xarxa dins i fora de l'àmbit de la discapacitat, i a les persones que han format part de la comissió específica de treball d'aquest Decret.

Des d'ECOM demanem al Govern de Catalunya que es tinguin en compte les nostres propostes i posem a disposició de tothom, el document amb les esmenes que hem presentat.