ECOM, Catalunya Camina i la PTP denunciem que fa 10 mesos que l'estació de Calafell té un ascensor avariat
Aquesta denúncia pública posa el focus en què la falta de reparació d'aquests elements suposa que no es garanteixi l'accessibilitat en el servei de transport públic i el dret a la mobilitat de totes les persones.
ECOM, Catalunya Camina i l'Associació per a la promoció del Transport Públic (PTP) hem denunciat aquest dijous 26 de novembre en un comunicat de premsa que, en contra del que especifica la normativa catalana a la Llei 13/2014 d'accessibilitat a Catalunya i la llei d'àmbit estatal, la xarxa de Rodalies de Catalunya no està garantint l'accessibilitat en el transport públic i el dret a la mobilitat de les persones usuàries.
Les tres entitats assegurem que a l'estació de Calafell ha tingut un ascensor avariat al voltant de deu mesos, una situació que no és aïllada i sobre la qual es troben casos similars. Ja que, segons expliquem en el comunicat de premsa enviat als mitjans de comunicació, en els últims dos anys hi ha hagut casos similars a l'Hospitalet de Llobregat, el Vendrell, Sabadell Nord, Granollers Centre, Vilassar de mar, entre altres.
Les entitats afirmem que la manca d'elements accessibles funcionals, com són els ascensors, en les estacions de trens suposa una discriminació cap als col·lectius socials que els necessiten. Aquestes limitacions en els desplaçaments ferroviaris afecten directament tant a la vida social de les persones com a la vida laboral o la mobilitat obligada al lloc d'estudi, accés a equipaments i serveis bàsics, entre altres, d'aquestes persones.
Així mateix, no només són els col·lectius que necessiten elements accessibles per poder desplaçar-se, els que estan patint una discriminació sinó també les persones que es desplacen amb objectes voluminosos. Aquesta situació desincentiva l'ús del tren en deteniment del vehicle privat.
Les associacions instem, a través del comunicat de premsa, a què el "Departament de Territori de la Generalitat, que és qui tutela el servei de Rodalies, que faci un seguiment i un control perquè no es repeteixin aquestes demores en la reparació dels ascensors i s'acompleixi el marc normatiu d'accessibilitat". Així mateix també "conviden a totes les persones afectades a formalitzar una queixa al servei d'atenció al client de Rodalies quan es trobin amb qualsevol situació que limiti/dificulti el seu dret a la mobilitat".