Entra en vigor el Nou codi d’Accessibilitat de Catalunya
Avui, 1 de març de 2024, entra en vigor el Nou codi d’Accessibilitat de Catalunya, el decret que desplega la Llei d’Accessibilitat de Catalunya de 2014, i l’aprovació del qual tant hem esperat
Finalment, i després de gairebé 10 anys d’espera, avui, 1 de març, entra en vigor el nou Codi d’Accessibilitat de Catalunya, que desplega la Llei d’Accessibilitat de Catalunya de 2014. Aquest nou codi regula en detall les condicions d’accessibilitat a l’espai públic, les edificacions, el transport, els productes, els serveis i els processos de comunicació que la llei del 2014 definia. És un document que integra en el marc normatiu de Catalunya les condicions d’accessibilitat regulades en les normatives estatals i internacionals, afegint millores.
Aquest Codi d’Accessibilitat s’ha elaborat en un llarg procés on vam participar les persones amb discapacitat i les entitats del col·lectiu, però també tots els agents socials, econòmics i professionals. Un procés que no ha estat absent de dificultats i que ha suposat un retard considerable en la seva aprovació, cosa que, com a entitat que treballem per la defensa dels drets de les persones amb discapacitat física i/o orgànica de Catalunya lamentem per la pèrdua d’oportunitats de millora de l’accessibilitat universal que s’han perdut durant tots aquests anys. Aquest nou codi és un document que vincula a molt sectors i que afegeix noves mesures, procediments i paràmetres en tots els àmbits d’aplicació i per tant en la seva reglamentació sectorial.
Disposició transitòria per facilitar el trànsit al nou règim jurídic previst pel nou Codi
Per tal de facilitar el trànsit al nou règim jurídic previst pel nou Codi d’Accessibilitat, la nova norma preveu una disposició transitòria que diu que l’adaptació de tots els sectors i agents (públics i privats), tots els productes, vehicles o projectes aprovats o comprats abans de l’1 de març (data d’entrada en vigor del nou codi) han de complir l’anterior normativa vigent, i no el nou codi. Així mateix, el legislador ha pensat oportú també que entre els primers 6 o 12 mesos d’entrada en vigor del nou codi, per donar marge d’adaptació, les noves llicències, projectes i vehicles també poden acollir-se a la normativa anterior.
Així no vol dir però que aquestes disposicions transitòries eximeixen l’obligatorietat d’executar ajustos raonables posteriors en el moment que siguin exigibles d’acord amb les disposicions del nou codi.
Algunes de les novetats i millores aporta aquest nou Codi d’Accessibilitat
El nou Codi d’Accessibilitat preveu diverses mesures que haurien de permetre que Catalunya pugui arribar a unes condicions d’accessibilitat adequades per garantir la igualtat d’oportunitats a totes les persones en els propers anys. Tot seguit en destaquem algunes:
Primer de tot, tots els municipis de Catalunya hauran d’elaborar o revisar el seu Pla d’Accessibilitat Municipal abans de 3 anys des de l’1 de març. Aquests plans són importants perquè identifiquen i planifiquen les actuacions que cal dur a terme perquè s’assoleixin les condicions d’accessibilitat establertes amb les normatives com aquesta. La participació de les persones amb discapacitat és cabdal en aquests processos per tal de detectar totes les problemàtiques d’accessibilitat del municipi (tant a l’espai públic, com en el transport, els edificis, els productes i els serveis), així com també en l’elaboració de les propostes de millora.
Aquests plans han de planificar l’execució de les actuacions d’accessibilitat en aquests àmbits i han de tenir en compte els terminis establerts en el nou Codi, que preveu que s’hauran d’executar en vuit, dotze o quinze anys, segons el nombre de habitants del municipi (pels municipis més petits l’obligatorietat d’execució és la més llarga, 15 anys).
Junt a això, una altra de les novetats del nou Codi és la introducció de solucions i alternatives per a l’adequació de les condicions d’accessibilitat en els entorns, edificacions, transports, productes i serveis existents, amb la voluntat que sempre es pugui acabar trobant i desenvolupant una solució a la problemàtica d’accessibilitat, encara que no resolgui les necessitats de tothom.
Un altre punt especialment rellevant d’aquest nou Codi són els terminis que estableix per a adequar i complir les condicions d’accessibilitat regulades en tots els àmbits anomenats. Aquesta és una millora molt important respecte l’anterior codi, que no fixava terminis concrets, sinó simplement feia menció a que s’havien d’anar fent millores progressivament, i aquesta manca de concreció sovint portava a que no s’acabés fent cap millora.
Pel que fa a aquests terminis que fixa el nou codi, en el cas d’edificacions existents estableix que hauran d’assolir unes condicions d’accessibilitat mitjançant ajustos raonables en un termini curt (1 any), mig (3 anys) o llarg (6 anys). Aquestes adequacions depenen del tipus d’ús de l’edifici o establiment, la superfície, la quantitat de places, el numero d’habitatges... Per exemple, en edificis d’habitatge plurifamiliar, el codi obliga que en 1 any (curt termini) s’han de fer petites adequacions senzilles i que no suposin tocar l'estructura (ex. petits graons entrada); en 3 anys (mig termini), adequacions als itineraris (ex. des de l'entrada fins a l'ascensor) i en 6 anys (llarg termini), actuacions més importants (ex. tenir el projecte aprovat per a instal·lació d'ascensor).
Un altre exemple és els dels usos culturals, per exemple, un cinema. En 1 any els cinemes hauran de fer adequacions per tenir cambres higièniques practicables; en 3 anys, els itineraris a tots els serveis, bucle magnètic a una taquilla i reserves de places accessibles; i als 6 anys, més reserves de places, una sala amb bucle magnètic, audiodescripció i subtitulació.
En relació amb el transport, destacar que el nou codi d’accessibilitat defineix les condicions d’accessibilitat del transport públic, inclòs les infraestructures com ara les parades d’autobusos i les estacions. Introdueix l’elaboració de plans d’orientació en estacions, ports i aeroports amb dimensions i percepció d’espais complexes. I també regula els plans d'Implantació de l’Accessibilitat que els operadors han d’elaborar identificant les condicions d’accessibilitat en les infraestructures i els vehicles, definint i planificant les adequacions (també en els vehicles existents) i la substitució del vehicles no accessibles, així com establint mesures per optimitzar l'ús de les unitats accessibles i garantir-ne una distribució adequada entre les línies i serveis (equitat territorial).
Aquest és només el detall d’algunes de les novetats més destacades d’aquest nou Codi d’Accessibilitat de Catalunya, un document de gran densitat, que requerirà d’un gran esforç per part tots els agents implicats en l’accessibilitat per tal de poder donar-lo a conèixer i facilitar la seva comprensió. És necessari que l’Administració Pública, com principal agent implicat, pensi i executi estratègies i polítiques de foment per un bon desplegament del decret, tot comptant amb la participació de les entitats del sector. En aquestes estratègies, estem convençuts que la formació serà clau, per això instarem l’Administració a promoure formacions adreçades a totes les professionals, tant del sector públic com privat, per facilitar-los l’entesa i comprensió dels canvis, i perquè els resulti fàcil aplicar-los en els seus àmbits de treball. Així mateix, serà oportú aprofitar l’avinentesa per conscienciar també tota la societat que l’accessibilitat universal és quelcom indispensable per a algunes persones alhora que beneficiós per a tothom, no només per a les persones amb discapacitat i/o amb mobilitat reduïda, sinó que repercuteix considerablement en la millora de la qualitat de vida de tota la ciutadania.
Com a ECOM, conjuntament amb les entitats federades, estem al servei de les Administracions per contribuir en tot allò que puguem fer per afavorir un bon desplegament del codi, i particularment també farem difusió del nou codi, a través de formacions i altres accions de divulgació, i anirem seguint de prop els seu desplegament arreu de Catalunya.