Millorem l’accessibilitat de la nova seu del carrer Llançà
Aquest final d’any hem implementat diverses mesures per fer més accessible a totes les persones la nova seu d'ECOM que vam inaugurar a mitjans de març al carrer Llançà de Barcelona, per tal de poder oferir una atenció de millor qualitat a les persones amb discapacitat física i/o orgànica i entitats a qui atenem i avançar en la accessibilitat universal per afavorir la igualtat d’oportunitats a totes les persones. Recordem que aquesta és una subseu d'ECOM, i que la seu històrica de Gran Via de les Corts Catalanes, 562, de Barcelona, segueix operativa.
Entre les mesures que hem implementat, s’ha dut a terme un conjunt d’actuacions per tal de millorar l’accessibilitat comunicativa (física, cognitiva i sensorial) dins les instal·lacions i garantir la igualtat d’oportunitats en la comunicació del servei a totes les persones independentment de les seves característiques.
Entre el paquet d’actuacions, n’hi ha de dirigides a fer accessible la comunicació del servei a les persones invidents, com la instal·lació d’una placa identificava en braille amb el nom de l’entitat a la façana exterior del local i la instal·lació d’encaminaments podotàctils per facilitar que puguin arribar de manera autònoma fins a la recepció o fins a un planell informatiu en Braille que mostra la distribució dels diferents espais dins el local (sales de reunions, lavabos...), que està instal·lat just al davant del taulell de recepció. També s’han instal·lat marques podotàctils en l’interior del local per identificar punts de perill com són les escales. Dir també que tota la senyalística informativa del local (cartells identificatius de les sales, lavabos...) també incorpora el Braille.
Pel que fa a la millora de l’accessibilitat en la comunicació del servei per a les persones amb discapacitat auditiva, s’ha instal·lat un bucle d’inducció magnètica a la sala gran de reunions (Sala Activisme) per fer accessibles les reunions; un bucle de mostrador a la recepció, i s’ha adquirit un bucle magnètic portàtil per tal que pugui ser utilitzat en qualsevol altra sala quan pugui ser necessari.
També per facilitar la comprensió de la informació i afavorir l’accessibilitat cognitiva s’han instal·lat pictogrames informatius identificatius dels espais.
Les actuacions dutes a terme s’han fet amb criteris d’accessibilitat universal, tot mirant de garantir que qualsevol persona pugui accedir al local de forma autònoma, segura, eficient i sense problemes d’accessibilitat. També s’ha tingut en compte la perspectiva de gènere en la senyalística del local per garantir la no discriminació per raó de gènere. Concretament s’ha optat per identificar els lavabos amb el símbol internacional WC, sense identificació de gènere; i per terminologia genèrica, sense distinció de gènere, en els cartells identificatius dels espais (Direcció, Gerència...).
En el marc de la implementació d'aquestes millores en la comunicació del servei, també s'ha dut a terme la instal·lació d'elements d'imatge corporativa en tot el local. Recordem que aquest 2023 el grup ECOM (Federació ECOM i Fundació ECOM) hem renovat i modernitzat la nostra identitat corporativa. L'anterior datava de l'any 2007.
Actuacions de millora de l’accessibilitat a l’interior del local en relació a les barreres físiques i la mobilitat
A més de les millores dutes a terme per garantir l’accessibilitat comunicativa al servei, també hem dut a terme un seguit d’actuacions per millorar l’accessibilitat a l’interior del local en relació a les barreres físiques i la mobilitat. Aquestes actuacions han estat:
Automatització de la porta d’accés al local per facilitar l’autonomia en l’accés de les persones amb alguna discapacitat al local, tot fent que la porta s’obri automàticament sense que la persona que vol accedir hagi de fer cap moviment per obrir la porta.
Actuacions per garantir l'accessibilitat a un dels serveis higiènics de la planta baixa, amb la instal·lació de barres de suport als costats de l’inodor i d’una llitera manual i abatible (per no restar espai de maniobra).
Substitució dels panys existents a les portes interiors (tant les abatibles com les corredissa) per afavorir l’accessibilitat i l’autonomia a totes les persones, mitjançant la instal·lació de panys de pressió o palanca, que poden ser utilitzats amb una sola mà o part del cos, i que no requereixen fer un gir amb la mà ni un control fi de la mà.
Totes aquestes actuacions que hem dut a terme per millorar l'accessibilitat del nou local d'ECOM al carrer Llançà han estat possibles gràcies al suport del Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya i de la Fundació ONCE.