El 93% dels Assistents Personals d’ECOM se senten bastant o molt capacitats per exercir la seva professió, segons un estudi d’ECOM sobre la seva formació
L'estudi elaborat per ECOM “La formació de l’assistent personal” ha demostrat que la figura de la persona usuària és essencial en la formació de l’assistent personal, així com ha evidenciat l’alta capacitació en la seva feina que perceben tant usuaris com assistents personals amb la metodologia seguida per ECOM, i ha exposat l’alta feminització en aquesta professió.
El 92,8 % dels Assistents Personals (AP) d’ECOM, entitat sense ànim de lucre que fa més de 13 anys que cogestiona el servei per a persones amb discapacitat física i/o orgànica, se senten bastant o molt capacitats per exercir la seva professió, segons estableix l’estudi sobre la formació de l’Assistent Personal que ha elaborat l’entitat. La investigació, que va ser presentada per ECOM i PREDIF en l’àmbit estatal el passat 23 de març amb la presència del director general de l'IMSERSO, Luis Alberto Barriga, l’exdirector general de Polítiques de Discapacitat, Jesús Celada, i el president del CERMI, Luis Cayo Pérez, s’ha elaborat en un moment de buit legislatiu en l’àmbit estatal sobre com ha de ser i com s'ha de regular aquesta figura clau per a la vida independent de les persones amb discapacitat, així com impulsar la seva regulació definitiva.
La percepció sobre la capacitació dels AP és un dels indicadors amb els quals l’entitat defensa la metodologia que ECOM ha seguit durant tots aquests anys de servei, i segons la qual la formació per als assistents personals ha de ser de no més de 50 hores i ha de prioritzar coneixements com la filosofia de vida independent, els drets de les persones amb discapacitat, les habilitats comunicatives (escolta activa, empatia...), o altres aspectes relacionats amb les ajudes tècniques, cures bàsiques o mobilitzacions.
La investigació, elaborada amb l’objectiu aportar evidència empírica sobre la formació de l’assistent personal, en el marc de la Filosofia de Vida Independent, ha analitzat les percepcions que tenen els AP i les persones usuàries del servei sobre la formació dels assistents personals, el rol de la persona usuària com a formadora de l’AP, les competències que ha de tenir aquesta figura professional i les característiques del col·lectiu d’assistents personals.
Les percepcions sobre la formació dels i les assistents personals
Segons l’estudi, no només la percepció i la sensació dels mateixos assistents personals indica que els AP estan suficientment capacitats per a la feina, sinó que el 79,9% dels usuaris del Servei d’AP també perceben els assistents personals com a molt o bastant preparats.
Les dades demostren que la percepció que els i les AP tenen sobre el seu nivell de capacitació no està condicionada pel seu nivell d’estudis, ni pel fet que aquests estiguin vinculats a àmbits que tradicionalment s’associen a l’assistència personal (com són les ciències de la salut, l’educació o l’àmbit social). En canvi, sí que hi ha un vincle entre els anys d’experiència, les seves capacitats i el fet de percebre's més o menys capaç per realitzar la feina.
En aquest sentit, les persones usuàries del servei tendeixen a condicionar l’èxit de la formació a aspectes vinculats amb la interiorització de la filosofia de Vida Independent per part de l’AP. Mentre que els assistents personals se centren en aspectes vinculats a la relació amb la persona usuària, com són la seva capacitat d’empatia, de comunicar-se, el seu carisma, flexibilitat o amabilitat.
Les característiques del col·lectiu d’assistents personals
Un dels objectius específics d’aquest estudi també és aprofundir en les característiques del col·lectiu professional dels assistents personals i, en aquest sentit, la recerca ha demostrat que es tracta d’un col·lectiu molt feminitzat, el 72,1% són dones, que es troben entre els 31 i els 60 anys, prop del 80%, i nascuts majoritàriament fora de l’estat espanyol, en un 70%.
Amb relació a l’àrea dels estudis, el grup majoritari, en un 46,9%, ha acabat l’educació secundària postobligatòria, el segueix el grup d’assistents que tenen el títol d’educació superior, en un 27,6%, darrere dels quals hi ha el grup que ha finalitzat l’educació obligatòria, en un 19,4% i, finalment, tan sols un 9,2% d’AP manifesten que no han acabat l’educació obligatòria. En referència als àmbits d’estudi, el 60% dels assistents personals tenen estudis en l’àmbit sanitari (àrea prioritària), l’educatiu i/o social.
La investigació també ha mostrat que es tracta d’un col·lectiu força estable quant al període de temps que fa que els assistents personals es dediquen a aquesta professió. Segons les dades de la recerca, el 46,7% d’AP fa més de 3 anys que fa aquesta feina i el 77,7% expliquen que han estat atenent a una mateixa persona usuària durant més d’un any. En aquest sentit, el 38,8% d’AP compatibilitzen el treball d’assistent personal amb altres feines i el 51,2% amb altres responsabilitats, com la cura familiar o els estudis.
La rellevància del rol de la ‘persona usuària’ en la formació de l’AP
La recerca ha demostrat que les persones usuàries tenen un rol central en la formació dels AP, ja que un 83,7% dels i les AP han assegurat que la principal formació la reben des de la persona usuària i un 91,8% dels AP considera que els formen diàriament durant el temps que donen el servei.
Pel que fa a les persones usuàries, el 90,8% considera que forma als seus assistents personals, sigui de forma regular o al llarg del servei o en moments puntuals, sobretot a l’inici, però també al llarg del servei, quan sorgeixen noves necessitats.
Així doncs, amb aquest estudi ha quedat demostrat que la figura de la persona usuària és essencial en la formació de l’assistent personal. Al mateix temps, aquesta metodologia respecta la filosofia de Vida Independent, amb la qual es regeix ECOM, i dona llibertat a les persones usuàries per escollir l’assistent personal en funció de les capacitats, els coneixements o la titulació específica d’acord amb el seu projecte de vida independent.