Només el 16,8% de les persones amb discapacitat té estudis superiors

EL NIVELL D’ESTUDIS ÉS ESSENCIAL PER L’ESTRETA RELACIÓ QUE EXISTEIX ENTRE FORMACIÓ I TAXA D’OCUPACIÓ

A Espanya, només el 16,8% de les persones amb discapacitat té estudis superiors, mentre que en la població sense discapacitat aquesta xifra arriba al 34,4%, segons l’informe de l’Observatorio sobre la Discapacidad y Mercado de Trabajo (Odismet) en España del 2019. Una dada preocupant tenint en compte l’estreta relació que existeix entre formació i taxa d’ocupació.

L’informe de l’Odismet indica que les persones amb discapacitat cada cop estudien més, tanmateix es tracta d’un increment molt lleuger. El 2017 el nivell d’estudis superior en les persones amb discapacitat va augmentar de manera molt subtil en gairebé dos punts, passant del 15% al 16,8%. En aquest sentit, també hi va haver un increment dels estudis secundaris, que l’informe de l’Odismet interpreta que s’ha produït en correlació amb la disminució de persones que tenen un nivell d’estudis de primària.

Tot i aquest increment, les estadístiques mostren que continuen havent-hi un 5,1% persones amb discapacitat, que representen un total de 94.300, que no tenen cap estudi i, per tant, se les considera analfabetes. Es tracta d’una dada alarmant quan la comparem amb la xifra de persones sense discapacitat que no té estudis, que representen el 0,4%.

L’estudi també revela que hi ha més dones que homes sense estudis, mentre les dones amb discapacitat sense estudis representen el 5,7%, els homes amb discapacitat representen el 4,7%. Dins d’aquesta perspectiva de gènere també s’ha de destacar que també hi ha més dones que homes amb discapacitat amb estudis superiors, amb un 18,3% en el cas de les dones i un 15,7% en el cas dels homes.

Pel que fa al nivell d’estudis de les persones amb discapacitat física, s’observa que, amb relació a altres tipus de discapacitat, tenen un nivell d’estudis més elevat. Hi ha una menor quantitat de persones amb discapacitat física sense estudis o amb un nivell de primària i més persones que han arribat a la secundària o bé han cursat estudis superiors.

Aquestes dades són importants perquè com en el conjunt total de la població, l’informe evidència que “a major nivell d’estudis, major taxa d’activitat i major taxa de treball”. En aquest àmbit, també s’ha de tenir en compte que les persones amb discapacitat solen estar vinculades a ocupacions poc qualificades.

D’altra banda, segons un informe de l’Agència Europea per les Necessitats Educatives Especials i l’Educació Inclusiva del 2018, l’accés a una feina dona independència econòmica a les persones, un aspecte essencial per a les persones amb discapacitat, ja que permet dur una vida independent i, al mateix temps, formar part de la comunitat sense quedar-se socialment aïllat.