Què fer si com a família heu escollit l’opció d’escola ordinària i des d’algun estament del departament d’ensenyament us aconsellen millor opció el Centre d’Educació Especial (CEE)

Des de la publicació del Decret 150/2017, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu, aquesta situació no s’hauria de donar. Malgrat això, i per si en algun cas, us hi trobeu, facilitem les següents idees i arguments.  

D’entrada reiterar que l’escola inclusiva és un dret, recollit en les normatives que us hem anomenat en l’apartat anterior i aquests són arguments que us poden ajudar i acompanyar en la lluita per exercir l’esmentat dret.  

En primer lloc, us especifiquem les referències legislatives concretes: 

  • Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat (concretament article 24: Dret a l’Escola Inclusiva). 

  • Decret 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu: 

  • Article 17.1. Tots els alumnes s'escolaritzen en centres educatius ordinaris segons el que estableix aquest Decret i d'acord amb el procés d'admissió vigent

  • L’article 17.4. L'escolarització dels alumnes amb necessitats educatives especials requereix el reconeixement d'aquestes necessitats en l'informe de l'EAP de reconeixement de necessitats específiques de suport educatiu i ha de tenir en compte les orientacions descrites en aquest informe.

  • Article 18.1. Excepcionalment, els pares, mares o tutors legals poden sol·licitar l'escolarització del seu fill o filla en un centre d'educació especial

  • Article 18.2. Únicament els alumnes amb discapacitats greus o severes que necessitin una elevada intensitat de suport educatiu i mesures curriculars, metodològiques, organitzatives o psicopedagògiques altament individualitzades poden ser escolaritzar en centres d’educació especial.

A continuació, us transmetem la següent estratègia per a defensar el dret a l’educació inclusiva dels vostres fills o filles. És important seguir l’ordre jeràrquic següent: 

  • Qui fa l’informe d’escolarització de l’alumnat amb Necessitats Educatives Específiques (NEE) és l’EAP (Equip d’Assessorament Psicopedagògic). En aquest es valora la tipologia de recursos que precisa aquell o aquella alumna, per garantir la seva escolarització de qualitat i la modalitat d’escola que aconsellen. Aquesta és una valoració, però no és l’última paraula. Si després de la reunió amb l’EAP corresponent, no esteu d’acord amb la seva valoració o informe, llavors cal que signeu un no acord o disconformitat i demaneu reunió amb:  

  • Inspecció del Servei Territorial corresponent o Consorci Educació de Barcelona. 

  • Director/a del Servei Territorial corresponent o Consorci Educació de Barcelona.  

  • Subdirecció General d’Educació Inclusiva del Departament d’Educació. 

  • Carta al Hble. Sr. Conseller d’Educació.  

  • Comunicar el cas al Síndic de Greuges de Catalunya i el Síndic/ca de Greuges del Municipi, en el cas que existeixi. Hi ha altres organismes específics en matèria de vulneració de drets, com l’Oficina per la No Discriminació (OND) i l’Oficina d’Atenció a la Discapacitat (OADIS), on podreu assessorar-vos i/o interposar la denúncia/queixa.

  • Si després d’aquestes accions no s’ha resolt la situació de forma positiva, teniu la possibilitat d’accedir a la via judicial. Recomanem que un/a professional us assessori sobre la viabilitat de reclamar per aquesta via.  Si pertanyeu a una associació, possiblement us podran orientar sobre quin despatx us pot portar el cas, inclús hi ha associacions que tenen convenis amb despatxos específics. És important aquest pas, perquè facilita dirigir-se al o la professional especialitzat/ada per obtenir així els millors resultats. 

  • Finalment podeu valorar també dirigir-vos als mitjans de comunicació especialitzats del sector de la discapacitat i/o als genèrics per denunciar públicament que s’ha vulnerat un dret (podeu utilitzar l’apartat «cartes al director»). També podeu fer pressió a través de les xarxes socials, sempre i quan hàgiu primer realitzat els passos previs, podent acreditar que efectivament els fets han passat (tenir la reclamació prèvia), per tal d’evitar possibles problemes d’injúries o calúmnies.